Tuesday 28 May 2013

random

post ini mcm xilmiah..
so kalau rasa xde masa jgn baca..

sedar xsdr da sebulan msuk secnd year..celaru haru biru semua ada..
slalu sgt claim xckup masa sbb byk sgt kerja kena buat dlm satu masa..
kebetulan balik cuti aritu beli byk sgt buku ilmiah n motivasi..first time beli buku pakai credit card duit JPA kasi ! cool habis !!
kalau x selama ni pakai pocket money dr FAMA..huhu (voucher buku beli stethscope).
so msuk kedai buku mcm masuk satu alam lain,mcm biase merempat kat tepi rak tumpang baca review buku bfre beli..
monolog dalaman " ni buku kelima aku ambil dr rak,bila agaknya nak baca,kat india?"
org selalu kata : "budak medic mana ada masa nak baca buku lain"
somehow betul jugak org kata, tapi xkan sbb kita buat medic kita xnak tambah ilmu pasai benda lain..loooser sgt ! pandai2 la cari masa, kalau agak2 bab tutorial esok mcm ntah ape2,xya la pre-read topic yg sah2 kene org explain..so baik buka buku ilmiah lain yg menimbun xhbs baca,heheh..
*contoh xbaik ni jgn follow..sebb tu xdpt distinction :p

masa nak blik india aritu,ayah bising lah jugak apasai beg aku berat sgt..baju adelah jubah 4helai kot..yg lain rupanya sebb stok buku cerita english aku beli kat big bad wolf,buku ideologi2,buku sejarah2 dunia n buku agama penuh dlm beg..buku medicine sebuah pun xde..huaaaa...
(stethoscope yg letak bawah katil pun terlupa nak bawa blk india)..
bfre cuti tu adelah plan nak revise subjek frst year yg blum power,tp at the end xbuka lgsung buku physio..buku raheeq makthum yg aku duk bawa ke hulu hilir..
mesti ayah terfikir " anak aku ni blajar apa kat india?".. huhu

bila hari2 blik kelas je penat, kat class mgantuk..penat melampau yg unbearable !!!
weekend je work load nak kene cover for seminggu,2 hari nak revise smgu punya syllabus..kerja gila!
dan jumaat n weekend jelah yg ade masa lbh for tarbiyyah islamiah..so haaa ketuk hati tanya iman..
krik krikkk..dapat rasa panahan perang badar dalam liver tiap kali weekend..huhu
work load tgi mcm botol air satu liter aku..so persoalan ni bermain lg kat otak..
" kau ni mcm robotla, robot manusia".."kalau asyik penat camane nak tunjuk qudwah hasanah"..
"ap nak buat supaya badan xpenat ?"

lepas 2o tahun hidup, i just realise that i couldnt sleep more than 5hours per day or else badan akan jd letih lesu...TAPI lecture kata kene tdo at least 8jam sehari baru otak fresh..somehow aku dah berjaya diracun dgn kata2 lecturr tu..
so baru2 ni aku interview budak2 chinese yg top kat class tanya bp jam dorang tdur sehari..
rata2 ckp 8-10 hours..i was like errrr!
so esoknya aku try tidur 10 jam! lpas subuh sambung lg tdo..xpena2 tdur pas subuh aku konon nak tryla..nak jd budak top rank medicine la konon..huhu..
unfortuantely i found myslef at the same spot.bahkan peh lg teruk punya lesu..
monolog dalaman :
" so kau nak cakap kajian manusia semua betul? dr sekolah rendah aku xpaksa diri tdur lpas subuh n tdur xlebih 8jam sehari ok jekan?hmm knp skrg baru nak hegeh2 konon kena tidur byk baru ley cemerlang kat movie world ni..
parents aku tidur sikit je, hari2 bangun tahjud kul 4.30, power je..otak geliga je..
what a laaaaaame joke hariyani ! "
nah,

" Mereka sedikit sekali tidur pd waktu malam, Dan pada akhir malam mereka memohon keampunan kpd Allah "
( 51: 17)

moral of the story, kalau selama ni kau rasa dah betul dah jalan yg kau pilih, ikut jelah..xya ikut cara orang..dorang xbangun tahajjud, xsolat..yg xpasai2 nak tiru mereka kenapa..

BE YOURSELF, BECAUSE THE ORIGINAL COPY IS MORE VALID

last week ade sharing masa nadwah..tafsir fil zilal..somehow aku rasa mcm berkobar2 nak korek more pasal syed kuthub..nak kaji kenapa fikrah dia macam tu..nak selami masa zaman dia tulis fi zilal ni, mesir bergolak mcm mane..nak baca buku Zainab Al-Ghazali," Hari2 Dlm Hidupku"..tp xde jual kat idnia ni..version english xjumpa :(
kecewa..tp xpe,simpan hajat ni, raya ni beli insyAllah..
btw i sat at the first saf sbb konon nak focus betul2..dgn xsengajanya ternampak la laptop akak yg bg sharing ni,desktop picture die tulis..

" kalau kita jadikan study sebagai matlamat utama, study akan mengatur hidup kita"..
  kalau kita jadikan dkwah n tarbiyyah sebgai kerja utama, DnT akan mengatur masa kita"..

so, apa mahu lagi ?gerakla ! reset reset minda..krik krikkk....

baru2 ni masa aku tengah termenung lpas balik class smbil minum air kosong n makan choc cadbury orag kasi, aku discover something..cer buka quran ayat 47:7 :
“Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”
cuba terbalikkan nombor tu jadi 74 :7 :
" Dan kerana Tuhanmu Bersabarlah"..

jalan ni memang pahitlah, xde dapat free bunga ros ke..dpt duri lg adelah..sebab tu Allah pujuk dlm ayat 74;7 tu suruh sabar...as in dlm bekerja utk agama Dia..subhanallah !
currently reading Wacana Pemikiran Reformis, so tengah semngat lah kut...huhu
conclusionnya, ISLAM PERLUKAN KADER YANG BERGERAK !
ya muzammil !!

Buku ni best sangat, tapi pinjam orang punya..nak beli : (
ok, time to study!!
: )

ITTAQULLAH !! IHSAN ! IKHLAS!
 ni wall kat meja study..ad gambar family terchenta..
Saje nak tunjuk meja study, kerusi keras yg buat aku terjaga bfore subuh : )
dah lama xmerasa tidur ats katil sbb asyik terlelap kat meja

No comments:

Post a Comment